Onlangs werd ik geïnterviewd door Informatie Vlaanderen over de samenwerking tussen De Lijn en hun MAGDA (“MAximale GegevensDeling tussen Administraties“) platform.
Deze samenwerking leidde tot vereenvoudiging bij De Lijn: zo moeten bv. abonnees die van gezin- of gemeentekorting willen genieten, niet langer naar een loket gaan en daar attesten voorleggen om van korting te kunnen genieten.
Via het MAGDA platform van de Vlaamse Overheid kan De Lijn immers automatisch gegevens van klanten die een abonnement willen kopen, ophalen uit het Rijksregister. Niet alleen handig om het gedoe met attesten te vermijden, maar ook handig om automatisch pasfoto’s op te vragen. Die foto’s gebruikt De Lijn op de MOBIB-kaart, de nieuwe elektronische chipkaart waarop abonnementen worden geschreven.
De Lijn maakte van deze mogelijkheden gebruik om de online aankoop van abonnementen sterk te vereenvoudigen: nu kan een abonnee in enkele muisklikken snel en gemakkelijk online een abonnement kopen. Vroeger had je daar je eID voor nodig, wat voor vele klanten een te hoge drempel was. Nu volstaat de ingave van je rijksregisternummer. Het aantal klanten dat nu online een abonnement koopt bij De Lijn is sindsdien zeer sterk gestegen waardoor de wachtrijen aan de loketten veel minder lang geworden zijn.
Klik hier voor het volledige interview.
Hier lees je meer over wat The Simplifier deed bij De Lijn.