Woensdag, nationale staking. Vroeg uit de veren om vereenvoudigde aanpak te lanceren bij De Lijn. Om reizigers beter en sneller te informeren over bussen en trams die wel/niet rijden op stakingsdagen.

Blij om te zien dat het gelukt is om het leven van de reizigers van De Lijn bij stakingen iets eenvoudiger te maken.

Dankzij de nodige procesvereenvoudigingen, konden reizigers veel sneller zien of hun bus of tram ging rijden. Die informatie was bovendien gebruiksvriendelijker, meer overzichtelijk en vollediger dan voorheen. En we konden we die informatie verzamelen en publiceren met minder werklast voor onze eigen medewerkers.

Nieuw: een doorzoekbare tabel, verbeterde pdf overzichten, real-time zonder “spookritten” en drastisch vereenvoudigd intern proces.

lees meer >

Nieuw: een doorzoekbare tabel

Zo’n 50 000 reizigers gebruikten de gloednieuwe online ‘doorzoekbare tabel’ waarin ze onmiddellijk konden zien of hun rit reed.

Complete make-over van de pdf overzichten

De Lijn gebruikt ook pdf overzichten om de reiziger te informeren over wat rijdt en wat niet.

In de oude pdf bestanden was het voor onze reizigers niet eenvoudig snel informatie te vinden (zeker op een smartphone). Daarom kregen deze bestanden een complete make-over en zorgden we ervoor dat reizigers nu zelfs op de lijn van hun keuze kunnen klikken en automatisch op de juiste pagina terechtkomen waar ze direct zien of hun lijn al dan niet rijdt.

De nieuwe pdf overzichten werden woensdag zo’n 150 000 keer gedownload.

Verbeterde real time info toont geen spookritten meer

Ritten die op een stakingsdag niet rijden worden vanaf nu niet meer getoond op halte en pré-metro borden, in de app en op de website.

Snel informatie beschikbaar

De avond vóór de staking publiceerden we de eerste pdf lijsten per provincie op de website. Die gaven een overzicht van alle ritten met een status ‘rijdt’, ‘rijdt niet’ of ‘info volgt’. De dag van de staking publiceerden we om 5u41 reeds een eerste update en nadien volgden er snel nog 13 nieuwe.
Vroeger verschenen de eerste lijsten vaak veel later en werden enkel de ritten die wel reden gecommuniceerd (in sommige regio’s soms de ritten die niet reden en soms enkel boodschappen zoals ‘80% van de ritten rijdt niet’).

Hoe hebben we dit gedaan?

Medewerkers in de stelplaatsen (voor de eigen ritten) en in de dispatching afdelingen (voor de ritten van exploitanten) moesten voor het eerst de informatie (over ritten die wel of niet werden gereden) onmiddellijk in een centrale SharePoint lijst ingeven. Uit die lijst werden zeer regelmatig pdf lijsten gegenereerd en haalde de doorzoekbare tabel zijn informatie.
We probeerden het werk voor de stelplaats en dispatching medewerkers zo eenvoudig en beperkt mogelijk te maken. Hierdoor kon deze nieuwe manier van werken gebeuren louter op basis van een beknopte handleiding.
Het resultaat was dat dit werk (bijna) overal onmiddellijk zeer goed en zeer snel gebeurde en dat sommigen al lieten weten dat het (na wat wennen), vlotter ging dan vroeger en minder werk betekende.

Vroeger gebeurde dit via een kluwen van e-mails die met heel wat tussenstappen (en dus vertraging) en met heel wat manueel knip- en plakwerk uiteindelijk pdf bestanden opleverde die konden gepubliceerd worden.

Wat vonden onze reizigers ervan?

Woensdag, tijdens de staking, bezochten ongeveer 250,000 reizigers verstoring.delijn.be: 76% via smartphone, 4% via tablet, 20% via desktop. Op social media vonden we af en toe reacties die erop wijzen dat onze ingrepen om beter en sneller te communiceren gewaardeerd werden (naast de vele overwegend negatieve reacties op de staking).

Hier lees je meer over wat The Simplifier deed bij De Lijn.

lees minder >